Motion till Kyrkomötet
2005:17
av Daniel Tisell
Samverkan för att förebygga självmord

Mot 2005:17

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda möjligheter för Svenska kyrkan att samverka med och ge stöd till organisationer och nätverk som arbetar med att förebygga självmord och för stöd till anhöriga till personer som försökt eller har begått självmord.

2. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda möjligheten till att initiera alternativt ekonomiskt stimulera församlingar och stift att skapa projekt i frågor som handlar om självmord och förebyggande av självmord.

Motivering

Självmord är ett stort samhällsproblem som medfört ett stort lidande för såväl de självmordsbenägna personerna själva som deras anhöriga. Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland män i åldersgruppen 15–44 år och är den näst vanligaste bland kvinnor i samma åldersgrupp. Tre gången så många dör i självmord per år i jämförelse med hur många som mister sina liv i trafiken. Det enda rimliga är att ha en nollvision även här, dvs. ett självmordsfritt Sverige! Med användning av Vägverkets normer för dödsfall i trafiken har Räddningsverket räknat ut att en rimlig satsning för att förebygga självmord vore 18,7 miljarder kronor per år. Jämförelsevis satsar staten 70 miljarder på forskning och utredning inom trafikområdet och ca 2 miljoner inom självmordsförebyggande verksamhet. Ämnet är än i dag så pass tabubelagt att det är svårt att föra upp självmordsproblematiken på samhällsagendan.

Ändå görs många goda insatser av enskilda, nätverk och organisationer, ofta med knappa resurser. Jag vill särskilt lyfta fram organisationen SPES (Suicidprevention och Efterlevandes Stöd). SPES är också latin och betyder hopp. Det finns även sex regionala nätverk och ett nationell centrum, NASP (Nationellt och Stockholms läns landstings centrum för suicidforskning och prevention av psykisk ohälsa), som arbetar med att förebygga självmord.

Även inom Svenska kyrkan görs en hel del, både inom enskild själavård och i samtalsgrupper. Syftet med min motion är att få igång en process och ett samtal om hur det kan göras mera och på vilket sätt. Hur kan Svenska kyrkan bidra med att vara en röst i frågor om självmord och närliggande teman kring mobbning och psykisk hälsa? Hur kan Svenska kyrkan, nationellt och med sina församlingar och stift, samverka och ge ett större stöd till alla goda krafter som arbetar med att förebygga självmord? Hur kan Svenska kyrkan i sin egen verksamhet lyfta fram frågorna och öka kunskapen om att förebygga självmord?

Göteborg den 6 juli 2005

Daniel Tisell